Harcos karakter fejlesztése
TIPP (nem szentírás!)
TIPP (nem szentírás!)
A harcos karakternél az egyik első kérdés, hogy milyen páncélban tolod. A light armor legnagyobb (és ha nem lopakodsz, egyetlen) előnye, hogy kevesebbet nyom, és nem lassítja le a karaktered - előbbi a játék első felében annyiból lehet lényeges, hogy így több lootot tudsz cipelni, ergo több pénzed lesz. Sajnos ez az előny a játék közepétől (mikor eléred a 70-es heavy armort, és felveszed a perket, ami negálja a heavy armor súlyát és a sebességlevonást) semmissé válik, és innentől egyértelműen a heavy armor a jobb, pláne ha hozzávesszük azt is, hogy a level 100-as perkkel a light armor csak elnyel 10% sebzést, míg a heavy armor azt vissza is adja az ellenfélnek. Ehhez jön még az az apróság is, hogy a Warrior stone-t aktiválva a Heavy Armor gyorsabban fejlődik, a Thief Stone aktiválása meg egy igazi harcosnak tök felesleges.
Vagyis a választás szerintem elég egyértelmű, ha már páncél, akkor legyen nehéz (egy varázslónál vagy egy tolvajnál, akit jó esetben kevesebbszer ütnek meg közelharcban, a light armor jobb választás, de ilyen karakterekkel tudjuk kik játszanak...).
A következő, kicsit nehezebb kérdés a fegyver. Itt már három lehetőség van, egykezes + pajzs, kétkezes, vagy két egykezes (az egykezes + spell/bot kombó férfiatlan, ezért említésre sem méltó ebben a topicban).
Az egykezes + pajzs sebzése a legkisebb, viszont ezt kompenzálja a magasabb páncél, a korrekt attack speed, és a blokk, amiből elég szép dolgokat ki lehet hozni perkekkel, egyrészt a shield bash kicsit dob a sebzésünkön, másrészt pedig az ellenfél pajzzsal való felöklelése iszonyatosan badass dolog. A hátrány, hogy a blokkolás elég rendesen eszi a Staminát, ezért szívósabb ellenfelek ellen sok potira lesz szükségünk, és elég sokszor Staminára kell raknunk szintlépésnél, ezen felül több ellenfél ellen a pajzsunk nem fog elég védelmet nyújtani (bár ez taktikus helyezkedéssel megoldható).
A két egykezes fegyver a másik véglet, maximális sebzés, semmi védelem (illetve van némi random esély arra, hogy hárítjuk az ellenfél ütését, de ez messze nem olyan hatékony, mint a blokk). Hatalmas előny, hogy gyakorlatilag dupla annyit fogunk sebezni, mint egykezes fegyverrel, és a perkeknek hála gyorsabban is fogunk támadni. A blokk hiánya, ha belegondolunk, nem akkora hátrány, mivel a halott ellenfél nem tud megütni. Ráadásul a sima támadás gyakorlatilag nem fogyaszt Staminát, ezért jóval több pontot pakolhatunk HP-re, mint a másik két stílusnál, ezzel megintcsak kiegyenlítve a kevesebb védelmet (a power attackjeink viszont elég szépen sebeznek, szóval azért 1-2 pont nem árt Staminába is). Eddig két nagy hátrányt vettem észre, az egyik a távolsági fegyveresek (bár ezek némi odafigyeléssel elkerülhetőek), a másik, ennél neccesebb pedig a kétkezes fegyvert forgató ellenfelek. Mivel a kétkezes fegyverek jóval nagyobb "staggert" okoznak, egy rövid időre tehetetlenné téve a karaktert, ha bekapunk tőlük egy-egy ütést, akkor nagy eséllyel azt továbbiak fogják követni, és ha figyelmetlenek vagyunk, előfordulhat, hogy bele is halhatunk... Ráadásul a kétkezes fegyverek messzebre is fenyegetnek, mint mi, ezért érdemes az ilyen ellenfelet körültáncolni (már amennyire ez nehézpáncélban megoldható), és minél hamarabb agyonverni. 50-es Heavy Armor felett szerencsére ez már nem akkora probléma, hála az 50%-os stagger csökkentésnek, 70 felett pedig már a körültáncolás is simán menni fog.
A harmadik, kicsit "átmeneti" opció a kétkezes fegyver. Nagyobb sebzés, mint az egykezesnél (de kisebb, mint két egykezesnél), kisebb attack speed, cserébe nagyobb fegyverhossz és nagyobb stagger az ellenfélre. Ha maximálisan kihasználjuk a fegyverünk hosszát, és igyekszünk minél kevesebb sebet bekapni (hiába tudunk blokkolni, jóval kevesebbet védünk ki, mint egy pajzzsal), brutálisan hatékonyak lehetünk, a hátrány, hogy a kétkezes ütés is eléggé Stamina-igényes (ergo kevesebb pont jut HP-ra), és hogy a nehézpáncél (a fentebb említett 70-es szintig) elég durván lelassítja a mozgásunkat, a könnyűpáncél meg azon kívül, hogy hosszú távon gyengébb, lassabban is fejlődik (pláne ha mozgékonyságunknak hála kevesebb ütést kapunk be). Szigorúan szerintem ez a legkevésbé erős harcstílus (az egykezes + pajzs kombó nem marad el annyival sebzésben, és sokkal defenzívebb, a dualwield meg jó perkekkel messze übereli DPS-ben), de ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy gyenge lenne.
A három fegyvertípus ízlés kérdése, ha van elég perk pontunk, akár mind a hármat is kimaxolhatjuk, és az aktuálisan legerősebb kéznél lévő fegyverrel tolhatjuk. Én a gyorsasága és a critek miatt a kardot pártolom, de a másik kettő is ugyanolyan jó (agyonpáncélozott ellenfelek ellen a buzogány arat, védekezősebb harcmodor mellé pedig a fejsze vérzése elég jól jön).
A fegyver-páncél, plusz opcionális blokkon kívül természetesen lesz jó pár skill, ami fejlődni fog. Ezek közül az első és legfontosabb a kovácsolás, ami gyakorlatilag mászthev. Egyrészt nagyon könnyen fejleszthető (csak csinálj vastőröket) és elég sok pénzt hozhat a konyhára (NE vastőröket csinálj, hanem valami drága cuccot, vagy dolgozd fel az elejtett állatok bőrét), másrészt pedig sokkal egyszerűbben (és olcsóbban) szert tehetünk jobb felszerelésre, mintha a boltosoknál vásárolnánk meg őket. De a legnagyobb előny a fegyverek és a páncélok fejlesztése, ami hihetetlen módon megdobja a hatékonyságukat. Egy tipp: könnyűpáncélok terén a legjobb a Sárkánypikkely, nehézpáncéloknál viszont a védelmet tekintve a Daedric jobb (a súlya ugyan nehezebb, de ez ugye a perkek miatt nem fog számítani, mire eljutunk oda), ezért ha tudunk Daedra szíveket szerezni, és sajnáljuk azt az egy perket, akkor nem kell kifejleszteni a Dragon Armort. (Az már más kérdés, hogy sokkal ószomabbúl néz ki, mint a gagyi Daedric, és ha másra nem, pénzkeresésre kiváló).
A Speech skill elkerülhetetlenül fejlődni fog, hiszen minden adásvétel növeli. Ha akad néhány fölös perk-pontunk, érdemes lehet néhány perket is felvenni, hiszen a jobb árak több pénzt jelentenek, amiből soha nem lehet elég.
Hasonló kategória a lockpick is (kivéve ha followereket ugráltatunk mindenféle ládáért), bár ott a perkek szerintem elhanyagolhatóak, a save-load kombóval elég jól lehet lockpickeket spórolni.
Amit még érdemes lehet fejleszteni, az az Enchant skill, nincs is szebb, mint a már amúgy is brutális Legendary quality cuccokat még tovább tápolni. Az Enchant miatt érdemes lehet 1-2 alacsonyabb szintű varázslatot az effekt miatt megtanulni, esetleg a Soul gyűjtés kedvéért Soul Trap spellt használni haldokló ellenfeleken (bár ez varázstárggyal/fegyverrel/tekerccsel is megoldható).
Az Enchant-tal szemben én az Alkímiának nem látom akkora hasznát, csak pénzkeresési forrásnak fölös kifejleszteni, olyan helyzetbe pedig még nem kerültem, hogy a lootolt potik/kaják ne lettek volna elegendőek. (Ez felüdülés az Oblihoz képest, ahol MINDEN karim mellékállásban alkimista volt a könnyű pénzkeresés miatt.)
A mágiaiskolák szerintem feleslegesek, minden szintlépés ezekben skillekben kevesebb szint a fontosabb harcos skillekben, és az esetleges soul trapet kivéve nem igazán lesz olyan varázslat, amire szükségünk lenne. A Destruction iskola kontraproduktív a közelharci skilljeinkkel, a Conjuration idézések néha jól jöhetnek, de eléggé manaigényesek, az Alteration és a Restoration effektjeit pedig potikkal ki lehet váltani, ráadásul minden manára tett pont elpocsékolt HP és Stamina.
Az íjászat elméletben jól hangzik, viszont sajnos ha nem nyilazol elég gyakran, nagyon lassan fejlődik (mégpedig nem íjász karit akarunk, nemdebár?), és a sebzésed elhanyagolható lesz, így érdemesebb meghagyni a followereknek, és reménykedni, hogy az a sárkány előbb-utóbb leszáll (legalábbis amíg meg nem tanulod az őket erre kényszerítő Shout-ot).
A lopakodás és a lopás hasonló kategória, mint a varázslás, egy igazi harcos szemtől szemben öli meg az ellenfelet, és nem pazarolja a skillpontjait holmi zsebmetszésre, amikor a lootból és a kovácsolt cuccokból is megél.
Érdemes megemlíteni, ha valaki eddig nem jött volna rá, hogy az új skillrendszer miatt a specializált karakterek életképesebbek, mint az előző TES játékok ninjacsatamágusai, ezért érdemes a fontos skillek fejlesztésére koncentrálni, mivel reálisan kb. 4-5 skillt fogunk csak kimaxolni, ezért ha erős harcos karit akarunk, mászthev lesz a Heavy Armor, a One-Handed vagy a Two Handed skill (előbbi talán erősebb egy kicsit), a Smithing és stílustól függően a Block, és nem árt, ha minél magasabb szinten kezdünk belőlük. Ezek ismeretében érdemes olyan fajt választani, ami minél több fentebb említett skillre bónuszt kap, és lehetőleg a speciális képességei is erősek.
Kezdésnek lőjük ki azokat, akik alkalmatlanok a harcos életére, mert elfek, béna állatemberek, vagy franciák. Igen, a Dunmer is köztük van. Nem, az 50% tűzellenállás egy pocsék passzív képességgel nem teszi jobb harcossá, ha semmi hasznos skillre nem kap bónuszt.
A maradék négy faj az Orc, az Imperial, a Redguard és a Nord, kb. ebben az erősorrendben. Még mielőtt a Nord-fanboyok megköveznének, hogy miért is nem a kedvenc fajuk van az első helyen, kifejtem.
Az Orc elsősége gyakorlatilag kétségbevonhatatlan. +10-et kap Heavy Armorra, ami alapskill (és lassabban fejlődik, mint a fegyverskillek, hacsak nem powertrainelünk), ezen felül mindkét fegyverskillre, a blokkra és a kovácsolásra is kap +5-öt, vagyis gyakorlatilag mindenre, ami kellhet, a +5 Enchant csak hab a tortán. Ha ez nem lenne elég, a játék egyik legerősebb (ha nem legerősebb) aktív képességével is rendelkeznek. Feleannyi elszenvedett, és duplaannyi kiosztott sebzés egy percig? Gyakorlatilag minden nehéznek ígérkező harc sétagaloppá válik. Cserébe nincs passzív képességük, de különösebben nem is hiányzik.
A többi 3 faj besorolása már nehezebb, én személy szerint az Imperialt érzem a második legerősebbnek, mivel három erős harcos skillre kap bónuszt (One-Handed, Block és Heavy Armor), ami közül talán az utóbbi a legfontosabb. Az aktív képességük nagyban hasonlít a Nordéhoz, csak itt az ellenfelet legalább nem kell üldözni. A bónusz arany lootból szerintem a másik két faj passzívját üti (veszel belőle potikat, ha resist/ellenméreg kell), és eddigi tapasztalataim alapján az aranyat elég könnyű elverni házakra, trainingre és ércekre, szóval soha nem árt, ha több van belőle. Ja, és az +5 Enchant sem jön olyan rosszul.
A Redguard kemény 5 ponttal kevesebb "fontos" skillre kap bónuszt, mint a Nord, viszont szerintem (és az általános vélekedés alapján is) az egykezes skill jobb, mint a kétkezes, abból pedig többet kapnak, blokkra és kovácsolásra pedig ugyanannyit. A passzív képessége nem nagy szám, viszont az aktív képessége jól jöhet, ha egy harcban gyakran akarunk Power Attackelni, és sokat blokkolunk.
Szegény Nordok a kétkezes fegyvereikkel és különösen a Light Armor bónuszukkal az utolsó helyre kerültek nálam - persze ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne belőlük jó harcos karaktert csinálni, hiszen Block-ra, One Handed-re és Smithing-re is kapnak +5-öt, de az Orkok mögött elbújhatnak - az 50% Frost Resist jól hangzik, de igazából egyedül néhány sárkánynál találkoztam jelentősebb fagysebzéssel, és azt is megoldotta pár Healing Potion, az aktív képességük gyengéjét az Imperialéhoz képest pedig már kifejtettem.
Persze nem létezik életképtelen karakter, szóval ha valaki nehézpáncélos Altmert akar kétkezes csatabárddal, semmi akadálya, csak nagy eséllyel nem lesz olyan hatékony, mint egy Ork vagy egy Nord.