Fegyver és páncélkészítés

Skyrim sok változást/újítást hozott a skillek tekintetében, és ezt talán a legjobban a Kovácsmesterség (Smithing) szemlélteti. Maga az elgondolás nem új, sok játék és mmo használja a crafting rendszert, sőt, még az The Elder Scrolls IV. - Oblivionba is csináltak ilyesmit a modderek. De hivatalosan, "gyárilag" csak most került bele a játékba.

A kovács mesterséget bárki űzheti, de leginkább a harcos karaktereknek ajánlott - ahogy a bűvölés (enchanting) inkább a mágusoké, az alkímia pedig a tolvaj karaktereké -, de pénzszerzési lehetőségnek sem rossz, hiszen az alapanyagok mindegyike ingyen beszerezhető. Kovácsoláshoz szükséges berendezéseket minden városban, de még kisebb bányák mélyén is találunk.

Előkészületek

Bányászat: A kovács mesterség egyik alapanyaga a fém, amelyet megmunkálunk, és amiből szépen csillogó csoda fegyvert vagy páncélt csinálunk. A fémek különfélék lehetnek, a vastól kezdve az aranyon át egészen holdkőzetig. Ezek alapjait nyers formában találjuk tárnák és barlangok mélyén, és a játékos feladata, hogy kibányássza őket. Bányászni bárki képes, nem kell hozzá semmi előképzettség vagy OKJ, csupán egy csákánnyal (pickaxe) kell rendelkeznünk, és a bánya elé állva használnunk kell azt (USE gomb a bányán, és ha van csákányunk, automatikusan kinyerjük az ércet).

Ezek a bányák általában 3 egységnyi ércet tartalmaznak, és a játékban számított kb egy hónap, amíg újratermelődnek (respawn).

Drágakövek: a bányászat mellékterméke. Ércek mellett találhatunk ritka köveket, amelyekből majd ékszert készíthetünk. Drágakövek találhatóak egyébiránt lakott területeken, általában házakban, éjjeliszekrényeken, asztalokon, elzárt ékszerdobozokban, stb.

Vadászat: A kovácsok előszeretettel használnak bőrből készült csíkokat, szíjakat (leather strips) kötözésre és az egyes páncéldarabok egymáshoz rögzítésére. Ezeket szintén nekünk kell beszerezni, méghozzá vadállatok leölésével, megnyúzásával és a bőr kikészítésével. "Nyúzni" csupán annyit tesz, hogy a leölt róka, mókus, mérgesebb oposszum nyers bőrét (hide) is elrakjuk a húsuk mellett.

Ha van elég nyers fémünk és nyúzott bőrünk, ideje felkeresni a közeli várost és a helyi kovácsműhelyt.

A kovácsolás folyamata:

Olvasztás: A nyers, frissen bányászott ércből (ore) tisztább fémrudat (ingot) kell először is előállítanunk. A vas (iron) fém esetében egy darab nyers fémből egy darab fémrudat kapunk, de minden további, jobb minőségű fém esetében ez már kettő az egyhez arányt jelent, vagyis két nyersanyagból lesz egy rúd. Olvasztani a kohónál (smelter) tudunk, kiválasztjuk a kívánt fémet, és amennyiben van elég nyersanyag, használjuk.

A törpfémek (dwarven metal) esetében a nyersanyagot nem bányásszuk, hanem mindenféle régi törpe eszközből guberálunk össze alkatrészeket, és azokat olvasztjuk be. Érdemes minden dwemer (törpék ősi megnevezése) eszközt magunkkal vinni, amit találunk.

Bőr cserzése: a leölt vadállatok nyers bőrét (hide) felhasználható állapotba kell hoznunk (leather), ezért keresnünk kell egy bőr-cserző állványt (Tanning Rack), és ott elvégezni ezt a műveletet. Változó, hogy mennyi bőrt kapunk a nyersanyagokból, általában minél nagyobb volt az állat, annál több egységnyit.

Bőr szíj készítés: A megmunkált bőrből tudjuk elkészíteni a szinte minden páncélhoz szükséges csíkokat a közeli kovácsműhelyt (Forge) használva. Arra ügyeljünk, hogy az alapszinten elérhető bőrpáncélok alapanyaga nem fém, hanem bőr (meglepetés),  így ne vágjuk fel az összes megmunkált bőrt csíkokban, hagyjunk párat ha ilyesmit akarunk gyártani. Ellenkező esetben mehetünk megint vadászni.

Magasabb szintű skillekkel és perkekkel elérhető receptekhez is szükség van bőrre, így tényleg csak annyit daraboljunk fel, amennyi kell. Például a mindenki számára (extra perkek nélkül is) elérhető vas tárgyakhoz csak vasrúd (ingot) kell meg bőrszíj (leather strips). De később, amikor megvannak a szükséges smithing perkjeink, akkor nem elég a fémrúd és a bőrszíj, ismét szükségünk lesz bőrre is.

Tárgykészítés: Ha megvannak a fémrúdjaink (esetleg bőreink) és van elegendő számú bőrcsíkunk, irány a kovácsműhely (forge). Ki kell választani, hogy mit szeretnénk gyártani, és amennyiben rendelkezünk megfelelő alapanyaggal, le is gyárthatjuk az adott terméket. Alap fém és bőr cuccokat mindenki készíthet, de a komolyabb és jobb minőségű tárgyakhoz már szükség van a Smithing skillünk perkjeire is (erről bővebben a Skillek és Perkek írásban). Ha valami hiányzik a tárgy készítéséhez, akkor irány a bánya, vagy a mező, vagy a drágább (de gyorsabb) megoldásként a helyi vegyesbolt. Eleinte jól lehet haladni fém tőr gyártásával, 1 fémrúd és 1 bőrszíj kell hozzá, de később nem ússzuk meg ilyen könnyen :)

Egyéb lehetőségek

Fegyver élesítése (grindstone): a kovácsműhely mellett rendszerint található köszörűpad is. Ezeknél a fegyvereinket élesíthetjük, extra sebzést nyerve. Nem kell hozzá más, csak egy fémrúd (ingot). Természetesen a jobb minőségű fegyverek javításához jobb minőségű fémrúd kell. Ha van, akkor csak használjuk a köszörűt és máris nagyobbat ütünk a kedvenc bicskánkkal.

Páncél javítása (workbench): lehetőség van a páncél javítására/erősítésére is, extra védelmet nyerve ezáltal. Páncélonként változik, hogy mi kell ehhez, de általában a páncélnak megfelelő fémrúd. Speciális páncélzatnál elképzelhető, hogy speciális anyag kell.

Mágikus fegyver és páncél javításához mindenképpen szükség van az "Arcane Blacksmith" perkre.